søndag 25. november 2012

Hode i leire


Som oppgave fikk vi å lage byste eller hode i leire.
Byste er et hode med skuldrer , og et hode er er bare hode med hals.
Hode eller byste skulle være i målestokk 1 til 2.

Jeg valgte å lage et hode av afrikanske mann.

Materialer som ble brukt :
*Crankleire
*Kavalett
*Modeleringspinner
*Matpapir
*Teip
*En porøs plate med stativ

Først tok jeg leire fra pakken og plasserte på bordet.

Da valgte jeg en porøs plate i riktig størrelse, viklet rundt med matpapir, limte papiret med teip, og begynte å plassere leire rundt stativet. 
Jeg startet med å formere hodet uten å konsentrere meg på detaljer.
Først kom det ansiktet, ører, etterpå håret,  ( som var byttet på slutten, jeg ubestemte meg og fra afro laget jeg 'dreadlocks' )



Etter jeg var ferdig med ører og håret, bestemte meg å jobbe med å forandre håret til 'dredslocks'.
Slik ser det ut :


Og da begynte jeg å modellere nese, øyer, munnen og alle detaljer jeg synes passet veldig bra til hodet og tema jeg valgte.

Nese, skjegg (første versjon) og munnen :


Øyer i midten av jobben :



Og slik ser ut resultater av ferdig hodet før brenning i keramikkovn :






Etter hodet var brent i ovnen, tok jeg på svart maling , og rød farge på øredobber, slik at det skal se ut mer som en ekte afrikaner.

Resultater :












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar